Gerdi Verbeet spreekt Kristallnacht Herdenkingslezing 2021 uit

woensdag 27 oktober 2021

Persbericht Stichting Folkingestraat Synagoge | Comité Kristallnachtherdenking Groningen Groningen 14 oktober 2021

Gerdi Verbeet spreekt Kristallnacht Herdenkingslezing 2021 uit

GRONINGEN – Gerdi Verbeet spreekt op zondag 7 november a.s. in Synagoge Groningen de Kristallnacht Herdenkingslezing 2021 uit. Het koor Femmes Majeures treedt op met liederen van de Joods-Tsjechische schrijfster en componiste Ilse Weber. Voorafgaand aan de bijeenkomst in de Groningse synagoge wordt een stille tocht gehouden van het Waagplein naar de voormalige Joodse buurt.

Gerdi Verbeet (1951) werd in 2001 lid van de Tweede Kamer. Ze hield zich voornamelijk bezig met oorlogsslachtoffers, ouderenbeleid, pensioenen en sport. In 2006 van 2012 was ze voorzitter van de Tweede Kamer. In 2012 verscheen haar boek Vertrouwen is goed, maar begrijpen is beter over de vitaliteit van onze parlementaire democratie. Gerdi Verbeet was onder meer voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei en vervult momenteel een aantal toezichthoudende functies. Tijdens haar Kristallnacht Herdenkingslezing in Synagoge Groningen zal zij verbindingen leggen tussen de gebeurtenissen van destijds en actuele onderwerpen. De voorgaande Kristallnacht Herdenkingslezingen werden uitgesproken door o.a. politicus Jacques Wallage, journaliste Pauline Broekema en rabbijn Avraham Soetendorp.

Liederen uit Theresienstadt
De Joods-Tsjechische schrijfster en componiste Ilse Weber (1903-1944) werd in 1942 gedeporteerd naar het concentratiekamp Theresienstadt. Daar werkte zij als ziekenverpleegster in de kinderafdeling van het ziekenhuis en schreef en componeerde ze liederen, waaronder Ich Wandre durch Theresienstadt. In 1944 werd Weber in Auschwitz vermoord. Het Groningse vrouwenkoor Femmes Majeures o.l.v. dirigente Cobien Nieuwpoort vertolkt enkele van deze liederen voorafgaand aan en na de lezing van Gerdi Verbeet.

Gedichten en nigoen
Leerlingen van het Groningse Werkmancollege leveren een bijdrage aan de Kristallnachtherdenking in Synagoge Groningen door zelfgeschreven gedichten voor te dragen. Ter afsluiting van de bijeenkomst brengt zangeres Carla da Silva een ‘nigoen’ (traditionele Joodse melodie) waaraan het publiek actief kan deelnemen.

‘Kristallnacht’ De Kristallnacht van 9 op 10 november 1938 was het begin van de Holocaust of Sjoa in Europa. In deze nacht werden in Duitsland op grote schaal Joodse bezittingen vernield. Vooral scholen, synagogen en winkels moesten het ontgelden. Er vielen waarschijnlijk meer dan 200 doden en bijna 30.000 Joden werden gevangen genomen en gedeporteerd naar interneringskampen. Propagandaminister Joseph Goebbels noemde de gebeurtenissen met een verhullende woord ‘Kristallnacht’. In Duitsland wordt tegenwoordig gesproken van ‘Pogromnacht’.

Coronamaatregelen
Toegang tot de bijeenkomst vanaf 14.15 uur in de synagoge is alleen mogelijk na reservering. Dat kan via de ticketpagina op www.synagogegroningen.nl of rechtstreeks https://www.synagogegroningen.nl/post/7-nov-herdenking-kristallnacht-met-gerdi-verbeet

Ook dienen bezoekers bij de ingang een bewijs van volledige vaccinatie tegen COVID-19, herstel van besmetting of een negatieve testuitslag en een geldig identiteitsbewijs te laten zien. Dit kan op een smartphone of op papier. Deze maatregelen zijn niet van toepassing op de stille tocht vanaf 14.00 uur.

Kristallnachtherdenking Groningen

Zondag 7 november 2021

Stille Tocht
Start: 14.00 uur
Locatie: Waagplein
Programma: violiste Marjolijn Mellema speelt korte vioolsolo Der gasn nign

Kristallnacht Herdenkingslezing 2021
Start: 14.30 uur, deur open vanaf 14.15 uur
Locatie: Synagoge Groningen, Folkingestraat 60
Programma:
-Lezing door Gerdi Verbeet
-Optreden Femmes Majeures o.l.v. Cobien Nieuwpoort met liederen uit Theresienstadt van Ilse Weber
-Voordracht gedichten door leerlingen Werkmancollege/Stadslyceum
-Afsluitende nigoen door Carla da Silva

De bijeenkomst is ook via een live stream te volgen: www.synagogegroningen.nl

Noot voor de pers

Meer informatie:

Comité Kristallnachtherdenking Groningen / Stichting Folkingestraat Synagoge Marcel Wichgers communicatie@synagogegroningen.nl

Foto: Rogier Veldman, naamsvermelding wordt op prijs gesteld.