Toelating

• Van basisschool naar voortgezet onderwijs:
    Leerlingen met een basisschooladvies havo of atheneum, tot stand gekomen met behulp van de plaatsingswijzer, kunnen instromen op het Stadslyceum. Voor het schooljaar 2023-2024 is er plaats voor 9 eerste klassen.
  • Met diploma VMBO-tl naar havo 4 en diploma havo naar atheneum 5:
    Onze school wil leerlingen de mogelijkheid bieden om na een behaald diploma een diploma op een hoger niveau te halen. In het hoofdstuk Overgangsnormen vindt u ons opstroombeleid.

Bereikbaarheid

Fiets
Het Stadslyceum heeft rijwielstallingen met toezicht.

Openbaar vervoer
Het Stadslyceum ligt op loopafstand van de bus-knooppunten Stadsschouwburg en het UMCG. Vandaaruit vertrekken bussen naar alle richtingen en naar drie stations van Groningen.

Auto
Bij het Stadslyceum is een beperkt aantal parkeerplaatsen beschikbaar voor personeel. Wij adviseren bezoekers van de school om gebruik te maken van de parkeergarages in de buurt van de school (UMCG-Zuid, UMCG-Noord, Damsterdiepgarage).

Fietsenstalling
De school is aangesloten bij het netwerk van rijwielstallingen met toezicht in de stad Groningen. Om overlast in de buurt te voorkomen is het verplicht om de fiets in de stalling te plaatsen. Op schooldagen is er toezicht van 8.00 tot 17.00 uur. Na sluitingstijd is stallen op eigen risico.

De school is niet aansprakelijk voor schade aan achtergebleven fietsen.

We juichen toe dat leerlingen op de fiets naar school komen. Scooters kunnen op eigen risico worden gestald op een tussenplein, zonder toezicht.

De gymzalen worden ‘s avonds gebruikt door verenigingen, waardoor het plein open is. Schade die onder schooltijd aan (brom)fietsen ontstaat, dient meteen aan de toezichthouder te worden gemeld. Schadeformulieren zijn verkrijgbaar bij de conciërge.

Lesuitval
De eerste en tweede klassen hebben geen tussenuren. Als een les door afwezigheid van een docent niet gegeven kan worden, zal de roostermaker proberen om door verschuiving van lessen het rooster sluitend te maken. Mocht dat niet lukken dan zal een collega invallen. De eerste en laatste lesuren op een dag worden niet vervangen, bij minimaal 3 lesuren. Vanaf de derde klas worden tussenuren in het rooster vermeld als studie-uren, waarin de leerlingen in de studiezaal kunnen werken.

Ontruimingsoefening
Op het H.N. Werkman Stadslyceum worden jaarlijks enkele ontruimingsoefeningen georganiseerd onder leiding van het hoofd bedrijfshulpverlening met als doel de veiligheid van iedereen in geval van nood zo groot mogelijk te maken.