Meisjes schoolvoetbalteam wint landelijke finale Olympic Moves

donderdag 16 juni 2022

Het meisjes schoolvoetbalteam van het Stadslyceum is afgelopen vrijdag, 10 juni, Nederlands scholieren kampioen geworden in Ede.

Om 07.30 uur vertrok de bus naar de landelijke finale van Olympic Moves die voor de voetballers plaats sou vinden op het mooie sportpark van DTS in Ede.

Olympic Moves is het jaarlijkse scholieren toernooi, georganiseerd door de KVLO (Koninklijke Vereniging voor leraren Lichamelijke Opvoeding), voor scholen uit het voorgezet onderwijs.

Na het winnen van de regio finales mochten het team nu naar de landelijke finale.

De eerste wedstrijd tegen het Thomas A Kempis College verliep niet helemaal lekker. Wij speelden een beetje mak, waren nog een beetje moe van de heenreis, de korte nacht van de 7 geslaagden en de tegenstander speelde ook gewoon goed. Meermaals kwamen ze er bij ons doorheen en ze scoorden dan ook 2 keer. Wij kregen één grote kans maar die werd uitstekend gestopt door hun keeper.

Gevolg was een 2-0 nederlaag in de eerste wedstrijd.

Na deze nederlaag moesten we snel de neuzen weer dezelfde kant op krijgen voor de tweede wedstrijd die we er direct achteraan moesten spelen. Snel vergeten die uitslag en vol energie de volgende tegenstander, het Erasmus College, aanpakken.

Dat lukte uitstekend met een verdiende 2-0 overwinning door doelpunten van Annewil en Nora. We zaten nog in de race!

Na een korte pauze mochten we tegen het St. Sophanium spelen en ook deze wedstrijd werd gewonnen (1-0 door Jada).

De vierde wedstrijd in de poule zou bepalen of we door zouden gaan naar de halve finale. Ons team ging elke wedstrijd beter voetballen en ondanks de zeer korte nacht van onze 7 geslaagde eindexamenleerlingen gingen ze voorop in de strijd en speelden ze uitstekend samen met onze jonge A3 leerlingen. De jonkies lieten zich absoluut niet meer aan de kant zetten door de tegenstanders en speelden als een stel pitbulls met als gevolg dat we steeds dominanter werden.

Het Marne college werd met duidelijke cijfers verslagen (3-0 door Jada en 2 x Annewil) waardoor we ons plaatsten voor de halve finale en tegen de winnaar van de andere poule, het Almende College moesten gaan spelen.

Het Almende College deed z’n uiterste best om het ons team moeilijk te maken in de halve finale maar het samenspel van ons team, de bereidheid om ondanks de grote vermoeidheid extra meters te lopen, elkaar te helpen en oog voor elkaar te hebben voor de goal waren zo bepalend dat we veel te sterk voor ze waren. Ilse en Stella scoorden al snel de 1-0 en 2-0 en een prachtige derde werd helaas afgekeurd.

Dat mocht de pret echter niet drukken want we zaten in de finale!

In de finale wachtte ons weer het Thomas A Kemps College en wij wilden toch wel heel graag revanche. Na enig nadenken en overleg met het team besloten we in de finale anders te gaan spelen. We waren het er allemaal mee eens dat we het anders aan moesten gaan pakken.

Geen 4-3-3 meer maar 4-4-2 omdat zij hadden in de eerste wedstrijd hadden laten zien dat ze op het middenveld sterk waren en daardoor hun aanvallers voortdurend richting onze goal konden sturen. Met deze tactiek wilden we dat zien te ontregelen om het dan in de omschakeling aanvallend zelf af te maken.

De wedstrijd liep vanaf het begin zoals wij het wilden. Veel strijd op het middenveld, ze kwamen er bijna niet meer doorheen en hadden veel balverlies omdat wij de ballen veroverden. In de omschakeling zochten wij direct de aanval wat resulteerde in een paar mooie kansen en ook doelpunten. Nu stonden zij achter en moesten een oplossing bedenken!

De meiden speelden een geweldige wedstrijd en hadden het beste tot het laatst bewaard. Hoe moe ze ook waren, ze gaven niet meer op en lieten hun tegenstanders niet meer los. Nu moest het gebeuren!

Na de 1-0 (Jada), 2-0 (Stella) en 3-0 (Annewil) voor ons team kon de tegenstander vlak voor het einde nog een keer tegen scoren, maar de overwinning was voor ons!

Minke, Annewil, Lieke, Lisa, Hanna, Stella, Nora, Annelie, Hanne, Jada, Ilse, Faye en Marie bedankt voor een geweldige en onvergetelijke dag!

Jullie zijn toppers en Jesse en ik hebben enorm genoten!

Jesse en Richard